Blogg - Etikett Media

Vi är inte perfekta

Eftersom vi är ett så ungt företag som håller på att etablera vår affärsmodell så funderar vi mycket på vad vi står för och vad vi vill göra i framtiden. Det är en fascinerande tid att bygga upp sitt företag under eftersom världen håller på att förändras på så många sätt nu när vi har nätet.

Kollade just några videoklipp där Jeff Jarvis pratar om sin bok “What Would Google Do?” och idéerna bakom denna. Jag har inte själv läst den men den verkar mycket intressant och handlar om hur förutsättningarna för marknadsföring, support och kundrelationer har förändrats totalt under de senaste åren.

Jeff's idé är att titta på Google och hur de jobbar eftersom det är det företag som växer mycket snabbt och är experter på hur man tar till vara på internet. Av detta drar han slutsatster på hur andra företag ska kunna lära sig av deras framgångsrika affärsmodell.

Några tankar från klippen som jag tyckte var intressanta.

Reklam är misslyckande

På den nya marknaden ska du inte behöva göra någon reklam. Din produkt ska vara så bra att dina kunder marknadsför den istället. Google är kända för att inte göra reklam, speciellt inte i tv eller i tryck. I stället lägger de krutet på att göra en riktigt bra produkt som deras användare sedan rekommenderar vidare. Känner du att du behöver göra reklam och få din produkt verka bättre än vad den är så har du i princip misslyckats.

Din produkt är inte perfekt

I den gamla världen där tv-reklam och stora billboards gällde, presenterade företag sina produkter som perfekta. Reklamutrymmet var värdefullt och man var tvungen att visa upp sin produkt i det bästa skenet och ljuga ifall den inte råkar vara det.

Nu förtiden så har konsumenterna har så mycket större makt i och med bloggar och social media. Även om ett företag gör en reklamkampanj och visar upp sig som perfekt så kommer ens kunder göra sig hörda ifall den nu inte råkar vara det.

Precis som Google ofta gör så är det smart att visa upp produkter i tidigt betastadie. Då bjuder man in användaren till att ge input för hur produkten ska kunna göras bättre och man får värdefulla erfarenheter. Ens kunder känner att de får medverka till att slutfärdiga produkten med sina idéer.

Kolla gärna in videoklippen här nedan eller läs mer hos Beta Alfa och Newsdesk PR 2.0 som jag hittade dem via.

Jeff Jarvis at BRITE '09 conference from BRITE Conference on Vimeo.

Skrivet av Jesper Lind, Sunday, May 31, 2009