Blogg - Sida 3

Utflykt till Vargöns kraftstation

Idag var vi ute på en intressant utflykt till Vargöns kraftstation. Det var våra nya kunder Fyra Ess som tog med oss dit för att visa hur de jobbar ute i fält med renoveringsjobb på kraftstationen. Med strålande väder var det en skön dag att spendera dagen från kontoret.

Vi fick tillfälle att se enorma rivningskranar krosssa väggar i det nedlagda Wargöns Bruk, klättra på spännande passager under kraftstationen och allmänt njuta av den fina utsikten.

Stort tack till Jan-Åke på Fyra Ess för en toppendag. Och till Tobias Hermansson för det fina fotot ni ser här ovan.

Nästa vecka ska vi ut igen och då bär det av ner under jord. Fortsättning följer.

Skrivet av Jesper Lind, Thursday, September 17, 2009

En webbplats ska vara som ett favoritplagg

Ironsquare klänningEn webbplats ska vara som ett favoritplagg. Det ska inte skava någonstans eller vara osmickrande för bäraren. Ett favoritplagg sitter bra, är modernt, har rätt mått, stil, form och färg.

När vi skapade hemsidan till modeföretaget Ironsquare var vi måna om att få hemsidan att överensstämma med företagets image. Vi gjorde en hemsida som är lika vacker, självsäker, tuff och modern som Ironsquares kläder. Resultatet blev en hemsida lika skön som en favorittröja.

Se gärna fler modesajter som vi gjort.

Skrivet av Jesper Lind, Thursday, July 2, 2009

Petras sista dag hos oss

Petra JuhlinNär Petra Juhlin ringde upp mig tidigare i våras kände jag direkt att hon var väldigt snäll och en trevlig människa. Hon sökte en praktikplats för sin "Lärande i Arbete"-period som del av hennes utbildning på Broby Grafiska, och hade hört talas om att vi sysslade med webbproduktion. Nu har hon vart hos oss i 8 veckor och vi tackar ödmjukast för tiden. Det har vart bra för oss att ha en tjej i gänget som uppmuntrat till fika och när vi andra suttigt för länge och "stirrat in i skärmarna". Du har varit toppen helt enkelt!

Vi hoppas att det varit lika givande för dig Petra och att du kommer här ifrån rikare med kunskaper i webbhackandets ädla konst.

Läs mer om Petras praktikperiod hos oss på bloggen Preview X som är är ett examensprojekt av klass KY07GMP på BrobyGrafiska Utbildning.

Skrivet av Jesper Lind, Thursday, June 18, 2009

En till sajt i bredskärmsformat

I förra veckan så gjorde vi om Shelta's hemsida till bredskärmsformat och den är nu optimerad för att passa skärmar med en upplösning på 1024 pixlar i bredd.

Innan var den gjord för 800 px i bredd och det kändes lite i smalaste lagret för en webbsida med mycket innehåll. Vil ni se hur den såg ut innan kan ni kolla in en skämdump på den gamla versionen.

Endast 4 % har 800 px eller lägre

Undrade lite över hur många som fortfarande använder 800 px eller lägre och bagav mig till webbstandardorganisationen W3C's sida för skrämstatistik.

Blev faktiskt förvånad hur få det är som har lägre upplösning i år - endast 4%. Det verkar som denna siffra halveras varje år så snart är den skaran försvinnande liten. Man ska dock ta hänssyn till att W3C hämtar sin statiskt från deras egna besökare och dessa ofta är mer avancerade användare. Man hämtar dock även från andra källor för att jämna ut statistiken. Att tillägga är att 3% av besökarna har en okänd bred så det finns en viss felmarginal på registreringen.

Sen får man ju även tänka på att vissa webbplatser kan passa bra på en smalare yta, t ex bloggar då inte paragraferna ska vara för breda för att få bättre läsbarhet. Men för sajter med mycket innehåll så passar det ofta bra att utnyttja hela webbläsarens bredd för att förhindra för mycket sidrullning upp och ner.

Webbsäkra färger ett minne blott

Många webbdesigners från den gamla skolan kommer säkert ihåg hur man begränsade sig till att använda någon av de 216 webbsäkra färgerna som man kunde vara säker på att de såg likadana ut på alla olika operativsystem. Många hade skärmar som bara kunde visa 256 färger.

När man kolla på statitiken 2009 så ser man att endast 1% har skärmar som bara visar 256 färger och man alltså kan stunta i att begränsa sig till en sådan liten färgskala.

Skrivet av Jesper Lind, Tuesday, June 2, 2009

Vi är inte perfekta

Eftersom vi är ett så ungt företag som håller på att etablera vår affärsmodell så funderar vi mycket på vad vi står för och vad vi vill göra i framtiden. Det är en fascinerande tid att bygga upp sitt företag under eftersom världen håller på att förändras på så många sätt nu när vi har nätet.

Kollade just några videoklipp där Jeff Jarvis pratar om sin bok “What Would Google Do?” och idéerna bakom denna. Jag har inte själv läst den men den verkar mycket intressant och handlar om hur förutsättningarna för marknadsföring, support och kundrelationer har förändrats totalt under de senaste åren.

Jeff's idé är att titta på Google och hur de jobbar eftersom det är det företag som växer mycket snabbt och är experter på hur man tar till vara på internet. Av detta drar han slutsatster på hur andra företag ska kunna lära sig av deras framgångsrika affärsmodell.

Några tankar från klippen som jag tyckte var intressanta.

Reklam är misslyckande

På den nya marknaden ska du inte behöva göra någon reklam. Din produkt ska vara så bra att dina kunder marknadsför den istället. Google är kända för att inte göra reklam, speciellt inte i tv eller i tryck. I stället lägger de krutet på att göra en riktigt bra produkt som deras användare sedan rekommenderar vidare. Känner du att du behöver göra reklam och få din produkt verka bättre än vad den är så har du i princip misslyckats.

Din produkt är inte perfekt

I den gamla världen där tv-reklam och stora billboards gällde, presenterade företag sina produkter som perfekta. Reklamutrymmet var värdefullt och man var tvungen att visa upp sin produkt i det bästa skenet och ljuga ifall den inte råkar vara det.

Nu förtiden så har konsumenterna har så mycket större makt i och med bloggar och social media. Även om ett företag gör en reklamkampanj och visar upp sig som perfekt så kommer ens kunder göra sig hörda ifall den nu inte råkar vara det.

Precis som Google ofta gör så är det smart att visa upp produkter i tidigt betastadie. Då bjuder man in användaren till att ge input för hur produkten ska kunna göras bättre och man får värdefulla erfarenheter. Ens kunder känner att de får medverka till att slutfärdiga produkten med sina idéer.

Kolla gärna in videoklippen här nedan eller läs mer hos Beta Alfa och Newsdesk PR 2.0 som jag hittade dem via.

Jeff Jarvis at BRITE '09 conference from BRITE Conference on Vimeo.

Skrivet av Jesper Lind, Sunday, May 31, 2009